Null stress

Ko Chang

Vi er fremdeles paa Ko Chang. Vaeret er mye bedre naa og da blir alt mye bedre.IMG_2118.jpg

Jeg har leid meg en liten kul scooter i to dager naa saa jeg har kjoert rundt om kring paa oya for aa sjekke ut strender og nye steder. Veiene er er veldig smale og mange svinger, saa et par ganger har jeg trodd at jeg var i ferd med aa doe. Egentlig hver gang jeg kom inn i en sving og det kom en bil mot meg. Hahah.
Jeg elsker livet her, saa jeg tror jeg blir her lengre enn hva jeg hadde planlagt.
Betzy har moett noen som skal til samme oy som henne og gjoere presis det samme. Ta dykkerlappen, billig. Saa de reiser sammen dit i morn tidlig. Da er jeg on my own, aa det skal bli ganske deilig tror jeg. Gjoere ting i mitt tempo...
Det er taranteller hvor vi bor, og det gjoer meg ganske nervoes om netterne, takk gud for at jeg har med myggnett!
I gaar ble jeg tante. Det var en bveldig god nyhet aa faa mens jeg laa paa stranda og ikke trodde livet kunne bli bedre. En liten gutt. Saa festen igaar kveld ble ekstra bra.
Man moeter mennesker hele tiden her nede som er pratesyk og har lyst aa dele historier med deg, og jeg kan med haanda p[aa hjertet fortelle at 98% av alle du ser her paa lonely beach har en tattoo.. enten har de en, eller saa skal de ta en. Og det er veeeldig mye stygt ute aa gaar! Jeg moette en jente igaar som hadde en tattovering av en minibuss paa armen. HUn elsket den, men det saa ut som en 4 aar gammel jente som hadde tegnet den..

Det er veldig vanskelig aa forklare hvordan livet er her nede. Det beste ordet jeg kommer paa er "soft"..

Legger ut litt bilder som dere kan kose dere med :)

klem fra TANTE KJERSTI!! :DIMG_2132.jpg

Skrevet av Pleym 04:38 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Tristan Prettyman - When it Rains

Ko Chang

overcast 28 °C

Etter en veldig kjedelig busstur paa 10 timer som egentlig bare skulle ta 6-7 timer, kom vi endelig fram til denne oya vi hadde hoert saa mye fint om.
Det var moerkt naar vi kom fram, saa vi kunne ikke se hvor vakkert det egentlig var. Og det regna..
Lonely Beach paa Koh Chang skulle visst vaere paradis paa jord i foelge Birk.
SUltne som vi var satte vi oss ned paa foerste og beste restauranten og kasta i oss mat som to sultne hunder. Vi gikk rundt landsbyen hele kvelden (jeg uten sko) for aa lete etter de svenskene vi moette i Bangkok, for vi hadde faatt mail av de der de fortalte at de var her de ogsa.. Men det var et ganske haaploest prosjekt. Lonely Beah er nok stoerre en hva vi saa for oss.
Vi ga opp og gikk hjem til bungalow'en vi hadde leid for natta. Vi bor paa "Little Eden" i bungalow nr. 4. Uuuur koselig der. Det e litt unna veien, saa de eneste lydene du hoerer paa kvelden er Chris sin gitar og stemmen hans, gekkoer, gresshoppere og noen fulle canadiere i en annen bungalow litt lengre opp.
Hengekoye paa trappa og stor god seng .
Men stroemmen gikk igaar kveld, saa vifta inne i hytta fungerte ikke. Kan vel innroemme at det var et rent helvette aa sove der sammen med Betzy under ett myggnett og vinduene stengt. Foeler at jeg har svetta bort 5 kilo bare paa en natt..
KLokka 7 i dag tidlig fikk jeg ikke sove mer, saa jeg sto opp og la meg i hengeoya. Saa chill!
Stroemmen var fremdeles ikke kommet paa plass igjen i lonely beach, saa jeg reiste til nabo landsbyen, vet ikke hva det heter her, men det er et lite stykke paa scooter. LITT skuffa naar jeg kom hit og fikk lada telefonen uten at det var noen missed calls eller meldinger mottatt. Og heller ingen mail .
Fikk vite igaar rett foer jeg la meg at jeg var i ferd med aa bli tante, men det vet jeg ingenting om naa. Alle hjemme sover jo paa denne tiden.. Ganske irriterende.

Jeg tror vi blir her paa oya en stund. Vi skal hvertfall ha et par soldager foer vi drar noen steder. Det regner i dag ogsaa. Men bare saann litt og litt.. Men da er det jo bare en ting aa gjoere. Finne svenskene og GET WASTED!

Etter dette oppholdet paa oya reiser jeg og Betzy hver vaar vei. Jeg mot Vietnam, Laos og Cambodia, men betzy reiser soer i Thailand for aa ta dykkerlappen.

So long, strangers! :)

Skrevet av Pleym 19:06 Arkivert i Thailand Tagged backpacking Kommentarer (0)

"Sorry, we're full..."

Tilbake i fuckings bangkok...!

Ajoda, tro det eller ei, saa er vi tilbake i humlebolet igjen. Bangkok. 12 ukomfortable timer paa buss igjen. Vi ankom byen i dag tidlig klokka 6 og vi var saaa troette. Vi hadde ikke fiksa plass aa sove, saa det maatte vi gjoere naar vi kom.
Vi var ikke de eneste med sekk paa ryggen som gikk gjennom gatene i backpacket stroeket her nede tidlig paa morran. Det var flere som var like lost som oss. Alle gjestehus og hostell og vandrehjem vi gikk innom var fulle. Ingen ledige rom.
Saa paa den uka vi har vaert borte i Chiang Mai har det plutselig rukket aa bli hoysesong!
Vi orka ikke lete saa mye mer enn det vi gjorde fordi betzy klarte saavidt aa gaa rett fram. un hadde kasta linsene sine saa hun var jo halvt blind. Haha.
Vi satte oss ned paa et gjestehus vi kjente til fra foer av og venta der til noe skulle bli ledig. Vi var ganske heldig, for det tok ikke mer enn kanskje 20 minutter foer noen sjekka ut!
Halvdoed la vi oss for aa sove ett par timer foer vi maatte opp igjen for aa faa med oss dagen.
Jeg kan bare ikke fatte hvordan ALT var fult! Tenk hvor mange mennesker det er her naa da.......

Dagen i dag har vaert varmeste dagen hittil. Og varmere skal det bli naar vi reiser i morgen tidlig til en oy som heter Ko Chang. Skal bli deilig med sol og fine strender naa!! :)

Peace out

Skrevet av Pleym 05:50 Arkivert i Thailand Tagged backpacking Kommentarer (0)

Freedom is underestimated

D e saijnt!!

rain 25 °C

Torsdags morgen i Chiang Mai. Vi ligger paa rommet vaart og vaakner av lyden av regn. Det poeser virkelig ned. Skikkelig hardt! Vi skulle vaere ute av rommet om to timer, saa vi pakka alle tingene vaare i hver vaar sekk og sjekka ut. Saa sto vi paa bar bakke igjen. Eneste vi hadde var en bussbillett til Bangkok senere paa dagen.
Vi tasset nedover gata i regnet for aa finne en plass aa spise frokost og ta en kopp kaffe. Vi spiste oss stappmett paa egg og frukt og naar regninga kom gikk det plutselig opp for meg, herregud saa bra vi har det.
Vi har ikke all verden med penger, men man merker det ikke i lomeboka engang naar man har spist en kongefrokost. Men utenfor resturanten gaar det mennesker som ikke har raad til en flaske vann engang. Folk er veldig fattige her, og naar jeg tenker paa det blir jeg nesten litt kvalm. Naar jeg tenker paa hvor gjerrige vi egentlig er. Om noe koster over 50 kroner her nede, blir man skikkelig skeptisk og orker ikke betale saa mye for noe.
Men vi er virkelig fri. Har alle mulighetene i hele verden! Vi kan gjoere hva vi vil naar vi vil. For en deilig foelelse..

I dag, som sagt, reiser vi til Bangkok igjen for aa saa reise lengre soer. Vaeret her oppe i fjellene er ikke slik som vi vil ha det, saa vi sier hadet til Chiang Mai.
Men for all del, jeg liker Chiang Mai myyyye bedre enn Bangkok, og til alle dere som reiser til thailand i mer enn bare en to ukers ferie, saa anbefales denne byen paa det sterkeste! Mye rart aa se og veldig mye aa gjoere.
Og det er billigere her enn i bangkok ogsaa..
Men vi vet ikke hvor vi skal, saa det blir spennende aa se.

Tenker paa dere der hjemme :) Stor klem fra andre siden av jorda!

Skrevet av Pleym 22:17 Arkivert i Thailand Tagged backpacking Kommentarer (0)

3 uforglemmelige dager

med uforglemmelig natur

Endelig tilbake til sivilisasjonen igjen. Eller, er det egentlig endelig ? Jeg vet ikke. Etter 3 dager i jungelen uten kontakt med noen andre enn de menneskene som var i gruppa di og guiden, foeler man seg ganske satt tilbake i tid.

Bussen dro fra Bangkok i 5 tiden paa ettermiddagen, og det var ikke en saa aller vaerst buss heller. Mange andre skulle med samme bussen saa det ble full buss, men jeg og Pepsi kapra bakerste raden og fikk strekke ut bena naar vi sov. Det var deilig.
Air-con og moerkt hele veien gjorde det lett aa sove. Bortsett fra at det var skinn seter. Saa rumpa ble konstant klam. Hehe. Vi stoppa ett par ganger midt i oedemarka for aa pisse og spise.
Foerste stopp var virkelig i midten av ingensteder. Det var en type kiosk der i skogen og ett do. Vi var blitt saa bortskjemt med disse lave prisene i bangkok, saa naar pepsi maatte betale 20 baht (4 kr) for en pose potetgull ble hun ganske bitter. Men i ettertid innsaa hun at det var ganske billig anyways...!
Dassen var kjempe skitten og 100 loeshunder loep rundt oss.
Uansett, det bar videre etter en halvtime der ute i skogen. Plutselig var vi framme i chiang mai. En thai dame kom inn i bussen aa snakka gebrokkent engelsk om hvor vi skulle gaa og hvem vi skulle prate med. Alle paa bussen hadde fatt et klistremerke paa brystet foer vi gikk ombord i bussen. Jeg og betzy var de eneste med rosa. alle hadde egentlig forskjellige farger, men det skulle beskrive hva vi skulle og hvor vi skulle.
Ikke alle paa bussen hadde samme gjestehus de skulle til og ikke alle skulle til jungelen.
Ganske frustrerende naar folk ikke snakker samme spraak og det blir masse misforstaaelser. Men vi fant minibussen vaar. De kasta sekkene vaare paa taket og kjoerte oss til et gjestehus inni byen. Her skulle vi da sitte aa vente i flere timer paa at guiden vaar skulle komme aa hente oss. Klokka var 7 paa morran og vi hadde saaa lyst paa frokost.
Men vi maatte bare sitte der aa vente...

En mann kom klokka 10 aa henta oss med en bil med lastaplan. Vi skulle sitte i det lasteplanet hele veien. 9 stykker.
Vi stoppa foerst paa et marked hvor vi kunne kjoepe mat og drikke om vi ville, men der ble vi ikke saa lenge. Guiden saa at vi ikke var saa interesert. Det var bare raa mat og innsekter aa kjoepe der. (betzy kjoepte seg stoevler da...)
vi kjoerte videre. Vaeret var ikke saa bra. det regna litt...

Shit, skal jeg liksom skrive alt vi opplevde paa tre dager paa en gang naa ? SLITSOMT!

Turen vaar begynte med at vi fikk mat hos guiden vaar litt saann i et boligstroek ute paa landet.. Vi gikk i kanskje 3 timer. Vi skulle bestile thailands nest hoeste fjell. Og det greide vi. 1700 meter over havet ligger det. Midt inni dypeste jungelen. Oppoverbakke hele veien... Det bodde folk der. En stamme med mennesker. Blanding mellom kinesere og nepal.
Det var sykt aa se at folk bodde saa langt unna alt sammen. Ingen TV eller radio og ingen stroem.
De bodde i smaa bambus hytter, slik som vi skulle gjoere den natta.
Vi fikk god sterk mat til kvelds og vi tente baal og satt rundt baalet resten av kvelden.
2 stk fra israel, 2 stk fra england, en dame paa 37 (!?) fra frankriket, en gutt fra canada og meg og betzy...
Det ble moerkt ganske fort og stjernene kom fram. Jeg har aldri sett saa mange stjerner foer.
Den natta var det kaldt. Vi laa paa hard bambus og det var mange rare lyder utenfor. Griser, haner, gale hunder, gekkoer og andre ting.by_the_fire.jpg

Neste morgen vaaknet vi av at hanen galte ganske tidlig, og vi froes. Men med en gang vi kom oss ut i sola ble vi varme. Vi fikk kaffe og frokost. Egg og hvitt broed. Haha..
Turen bar videre. Vi sa hadet til menneskene i den lille landsbyen og gikk langs en sti gjennom jungelen i flere timer. Vi gikk gjennom flere smaa landsbyer med faa mennesker i. Noen landsbyer med bare en familie i, med flere generasjoner.
Naar vi hadde gaatt i over en time stoppa vi ved en foss. Det er det nydeligste jeg noen gang har sett! Der ble vi i noen timer for a slappe av i sola og bade.i_fossen.jpg Vi fikk nudler til lunch der av de som bodde der og naar vi begynte aa gaa igjen foelte jeg og Pepsi at vi faktisk hadde faatt litt brunfarge paa kroppen.. (men det hadde vi ikke..)
Som sagt mye gaaing og det var banantraer saa lang oeyet kunne se.
Vi ankom en ny landsby paa ettermiddagen hvor vi skulle sove. Jeg vet ikke om vi kan kalle det for landsby engang. det bodde bare en familie der. Men de hadde en stor bambushytte til oss alle 9 som vi kunne sove i. Vi fikk god mat til kvelds og det var varmt rundt baalet. Luis, guiden vaar, fortalte at for noen aar siden ble et familie medlem drept her, fordi de andre ikke likte han. Saa de skjoet han. Saa hver kveld saa ofret de mat, drikke og en joint til aanden hans ute i skogen. Saa vi bar ut mat til han slik at vi ikke skulle faa mareritt den natta. Og saa overtroisk som jeg er, saa trodde jeg selvfoelgelig paa det!

Har virkelig hatt problemer med fordoyelsen siden jeg kom hit ned, saa rett foer vi la oss den kvelden fikk jeg og Reece noen tabletter fra jentene fra england for aa hjelpe oss. Morgenen etter var det virkelig action! Ganske digg maate aa starte dagen paa.. HAHA!
Rett foer vi starta fra den campen i dag saa hoerte jeg en radio surrende inne i den ene bambus hytta, and what do you know. De spiller Jason Mraz paa Thai radio i jugelen!?!? It made my day...

Det var ikke saa mye gaaing i dag. Siste dagen. Bare 20 minutter i nedoverbakke til en liten landsby med masse elefanter i. De venta paa oss der. I en time vandra vi rundt paa elevfanter i skogen. elefant.jpg
Etter det bar det ut i elva paa rafting i gummibaat foerst, og saa bambus flaater som gikk ganske rolig for seg. Vi seilte forbi ville elefanter og mange landsbyer.
Det var ganske nedtur aa komme ned til Chiang Mai etter alt dette. Masse braak og mennesker. Vi orket ikke saa mye stress og mas, saa vi tok det billigste og foerste gjestehuset vi fant og hoppa i dusjen. Kanke huske sist det var saa deilig aa dusje! Shampoo er undervurdert... definitivt!

I kveld har vi vaert paa nattmarked og gaatt oss vill. Det var helt syyykt mange vogner med syyykt mye dritt! T skjorter, smykker og klokker saa langt oyet kunne se..

Naa er man sliten etter en lang gaatur i flere dager og litt for mye inntrykk paa kort tid, saa naa er det natt.

Ta vare paa dere selv!! :)

Skrevet av Pleym 03:29 Kommentarer (0)

Bye Bye Bangkok

Hello jungle

bangkok.jpgTokio shoppingsenter i Bangkok. Ai ai ai. Hvor skal jeg begynne? Jeg og Betzy dro dit igaar for aa finne bikini og det var jo et eventyr i seg selv. Vi kjoerte Tuk Tuk til senteret. Og det er kanskje en mil eller noe dit.. Vi kom fram og det var enoooormt der! Det var bare damer som jobba i den butikken vi kom inn i. En hel etasje med bare undertoy og sminke aa skit. Og med en gang vi kom inn i butikken hang de over oss. Service? Kall det hva du vil, vi syns det var slitsomt. Vi fikk ikke gjoere noe selv. Rart at de ikke ble med oss INN paa proeverommet naar vi skulle proeve klaer.
Vi fant desverre ingen bikini som passet. Large i thailand er XS i norge....
Stort senter med mye skit. Vi hadde vaert der lenge nok og skulle satse paa aa faa billig tuk tuk tilbake til der vi holdt til. Tuk Tuk fikk vi, og sjofoeren var kanskje 14 aar. Okei, ikke mer enn 16 hvertfall!
Han kjoerte som et svin og jeg var sikker paa at vi skulle doe! Bare spoer Betzy. Jeg klamret meg fast i henne hele veien.
Men vi kom oss trygt fram. Heldigvis. Men det er mye eksos i luften og det blir ubehagelig aa puste av og til. De allerfleste som kjoerer scooter eller tuk tuk gaar med munnbinn. Snoerret mitt var svart igaar kveld naar jeg kom hjem!

5 dager i Bangkok er nok. Vi kjenner paa kroppen at den ikke har godt av aa vaere her lengre enn som saa. Hvertfall ikke sammen med 3 svenske gutter som ikke skjoenner noe naar vi snakker norsk og alt gaar paa svensk. Svenskene var harde paa flaska noe som jeg og Betzy ikke akkurat er kjent for aa vaere.
Har vaert mye oel og mye hoye lyder de siste dagene, saa det skal bli godt aa komme seg ut herfra. Vi reiser til Chiang Mai i dag klokka 5 med buss. Bussen skal ta ca. 12 timer, noe jeg virkelig virkelig gruer meg til.
Vi vet ikke hvordan buss det er engang. For alt vi vet kan det vare en luksus buss med frisk kald luft og gode seter, eller det stikk motsatte. Buss fra 1300 og broedmangel. Men det blir spennende uansett!
Chiang Mai ligger nord i Thailand og er kjent for hoye fjell og mye skog. Der blir vi i 3-4-5 dager, saa faar vi se hva som skjer etterpaa.

Naa sier jeg over og ut for denne gang. :)

Kram fra Pepsi och Kikki. (aka. Betzy og Kjersti)

Skrevet av Pleym 21:22 Arkivert i Thailand Tagged backpacking Kommentarer (0)

Bangkok

Get lost here and find yourself.

30 °C

IMG_1831.jpg[/b][b]Det er bre 4 dager siden jeg forlot mitt moderskip men det foeles saa mye lengre ut. Har allerede sett saa utrolig mye rart. Vi landa i Bangkok paa torsdags formiddag og ble moett paa flyplassen av mange intense mennesker som ville skaffe oss taxi og plass aa bo. Foerste inntrykk var at oi, saa hyggelige de er. (noe de er) Men naaa bare etter tre dager i bangkok begynner man allerede aa bli lei av at folk proever aa selge deg ting hele tiden. Gud, om jeg har lyst paa noe, saa klarer jeg vel fint selv aa faa tak i det!?
Taxien jeg og Betzy fikk paa flyplassen som skulle ta oss inn til byen var knallroed, sot paa ruta og store mancheste u. klistemerker paa seg. Og saann vinge bak. Det saa virkelig ut som at vi kunne fly inn til byen med den bilen :p
Sjaafoeren kunne ikke et ord engelsk. Saa naar jeg spurte om naar det ble moerkt her, skjoente han ingenting, saa han ringte en venn som kunne engelsk og ga telefonen til meg saann at jeg kunne spoerre han i stedet.
Hyggelig av sjaafoeren, men noedvendig ? Jeg spurte jo bare for aa ha noe aa snakke om.

Vi kom oss inn til byen og ble sluppet av midt i en travel gate full av mennesker. Vi hadde lest om denne gata. Dette er gata hvor alle backpackere holder til for her var det billig og masse rare "butikker".
Vi ble stoppa av en kar med hvite lyse kroeller og blaa oeyne paa gata som hadde lagt merke til det norske flagget paa sekken min. Han var svensk og var alene her i Bangkok for aa fikse passet sitt saa han lurte paa om ikke han kunne henge med oss, for det var saa kjedelig alene.
Joda, saaklart. Billigere aa finne plass aa bo ogsaa naar man er flere enn to.
Jeg tror vi hadde englevakt naar vi fant det hostellet vi bor paa naa. Kjempe billig og de folka som jobber der, bor der selv. En stor familie. 3 generasjoner. Saa der er det magisk. De hjelper meg med hva som helst. Har faatt monster myggstikk i ansiktet og paa bena og de sitter aa smoerer meg inn med roed tigerbalsam paa kveldene.

Igaar fikk vi en liten omvisning i byen med Tuk Tuk. Det er som en vogn med hjul og motor. Vi hadde flaks fordi det var Buddha sin bursdag saa Tuk Tuk turen kosta oss ikke mer enn 20 Baht. Det er da 4 kroner.
Vi besoekte et tempel for aa be om hell paa reisa vaar av Buddha. En mann der viste oss hvordan man skulle gjoere det. Han var snill og fortalte oss om andre ting vi var noedt aa see mens vi var her.
Aa kjoere Tuk Tuk var ganske goey, men naar vi laa bak en buss fra 1920 tallet var det ikke saa goey. Vi fikk den svarte eksosen midt i fleisen og jeg var sikker paa at den inpusten akkurat der forkortet livet mitt to aar :p

Det er helt sykt billig her for alt. (utenom kortstokk) Oel, mat, klear, alt. Jeg fatter ikke hvorfor jeg har tatt med meg saa mye. Jeg trengte ikke ta med noe egentlig ser jeg jo naa. Skulle hoert paa mamma!

I dag er Betzy fyllesyk som faen etter en aldri saa liten fest igaar med altfor mye alko til altfor lite Baht. Vi spiste innsekter, da kan du kanskje forestille deg hvor gost paa baisen vi var. Hehe.
Sproe gode gresshoppere med lange ben som satte seg fast mellom tennene. MmMm... NOT!

Jeg har faatt min dose Bangkok naa og er klar til aa reise videre nordover til en by som hete Chiang Mai, og deretter til Laos. Planen er aa faa Laos i passet for jeg reiser til soer i thailand for aa feire fullmaanen den 22. februar.

Naa gaar internett tiden min ut, og jeg har ikke mer vekslepenger, saa det faar holde for naa.

Haaper alle dere der hjemme har det bra og er litt sjalu paa oss som lever konstant i 30 grader hele doegnet! Tenker paa dere.

One love

Skrevet av Pleym 23:26 Kommentarer (0)

10 dager igjen til avreise...

Hjelp!

snow -10 °C

"Hva gjør du her hjemme i Alta nå da?" er et spørsmål jeg har hørt ca. 3947 ganger siden jeg kom hjem i oktober.
Har vært hjemme altfor lenge nå merker jeg. Det skal bli ufattelig deilig å komme seg ut av landet for å se nye ting. Nye mennesker. Ny mat og nye lukter.
Har jobbet mye i det siste for å spare penger til denne turen, men hvor i all verden blir det av pengene ?
23. Januar reiser jeg og Betzy til Bangkok og tre måneder senere reiser vi tilbake. Vi har ikke særlig med planer, bare mange drømmer og forventninger.
Reisen har veldig dårlig timing, fra min side hvertfall. Går glipp av spilleder kurset i februar, reiser i fra mennesker jeg er blitt veldig glad i og kunne godt tenkt meg å jobbet litt mer på frisør utdanningen min.
Men, jeg tror jeg hadde gått glipp av ennå mer om jeg ikke reiser!

Grugleder meg.....

Skrevet av Pleym 10:47 Arkivert i Norge Kommentarer (0)